Ile kosztuje polerowanie samochodu? Cena korekty lakieru
Wraz z upływem czasu lakier samochodowy ulega licznym zarysowaniom, odpryskom oraz uszkodzeniom mechanicznym, powodowanym przez różne czynniki. Często rysy przenikają do głębszych warstw lakieru, a samodzielna próba ich spolerowania może zakończyć się trwałym uszkodzeniem elementów, co znacznie obniża wartość samochodu. Co jest powodem powstawania zarysowań na lakierze, od czego zależy finalna cena profesjonalnego usuwania rys z elementów nadwozia i ile kosztuje polerowanie lakieru samochodowego?
Jak powstają rysy na lakierze?
Uszkodzenia karoserii to niestety codzienność użytkowania samochodu. Nawet największa dbałość o lakier nie chroni całkowicie przed powstawaniem na aucie rys i odprysków. Najczęściej zarysowania nie powstają z winy użytkownika – widoczne rysy mogą pojawić się przy intensywnych opadach gradu, czy zimą, gdy większość dróg posypanych jest solą lub piaskiem. Odpryski i inne uszkodzenia powstają także podczas poruszania się po drogach szutrowych, gdzie mniejsze lub większe kamyki „wybijają się” z powierzchni ziemi, rysując lakier samochodu.
Kolejnym powodem powstawania rys są typowe szkody parkingowe i otarcia przy wymijaniu się pojazdów, czy podczas przejazdu wąskimi uliczkami. Co więcej, niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że wiele rys i odprysków powstaje przy korzystaniu z myjni automatycznych, gdy twarde szczotki przejeżdżają włosiem po karoserii. Warto podkreślić, że zarysowania i odpryski mogą wystąpić nawet przy korzystaniu z myjni ręcznych, przy zbyt mocnym zbliżeniu myjki ciśnieniowej do lakieru.
Nie ulega wątpliwości, że zarysowania i odpryski wpływają na walory estetyczne pojazdu. Poza kwestiami wizualnymi, rysy i uszkodzenia lakieru obniżają wartość samochodu, co może mieć znaczenie przy chęci sprzedaży auta. Co więcej, odpryski lakieru mogą stać się ogniskiem korozji, gdyż odsłonięta w tym miejscu część karoserii jest narażona na kontakt z wodą.
Jak pozbyć się zarysowań na lakierze?
W przypadku dostrzeżenia na samochodzie rys lub ubytków warto zlecić ich usunięcie profesjonalistom, którzy dobiorą odpowiednią metodę polerowania lakieru. Wiele osób decyduje się na samodzielną próbę usunięcia rys, co nierzadko skutkuje ich pogłębieniem, a nawet całkowitym zniszczeniem części samochodu. Dostępne na rynku markery do zakrycia rys to tylko tymczasowe rozwiązanie, które nie wypełnia ubytków, wciąż umożliwiając rozwój korozji na elemencie.
Proces korekty lakieru
Aby prawidłowo wykonać korektę lakieru, konieczna jest znajomość doboru odpowiednich past i kombinacji padów oraz prawidłowa technika samego polerowania, co umożliwia dogłębne wypolerowanie rys, bez pozostawiania ubytków i tak zwanych hologramów. Specjaliści w celu dostrzeżenia i spolerowania wszystkich zarysowań wykonują wieloetapowe mycie detailingowe, przygotowujące powierzchnię karoserii do korekty lakieru i oczyszczające ją z ciężkich do usunięcia zabrudzeń – sadzy, drobinek asfaltu, czy owadów (dekontaminacja lakieru).
Po umyciu całego nadwozia wykonuje się czyszczenie felg oraz tzw. glinkowanie karoserii. To zabieg umożliwiający usunięcie wszystkich wtrąceń na lakierze (wbitych opiłków metalu z klocków hamulcowych) oraz najcięższych zabrudzeń, które nie zniknęły przy pierwszym myciu. Następnie wykonuje się jedno lub wieloetapową korektę lakieru, w zależności od rodzaju uszkodzeń. Cały proces kończy się przygotowaniem lakieru pod aplikację zabezpieczenia – wosku, powłoki ceramicznej lub folii PPF.
Od czego zależy cena polerowania samochodu?
Cena korekty lakieru zależy od wielu czynników. Pod uwagę należy przede wszystkim wziąć ilość koniecznych do wykonania prac. Usługa profesjonalnego polerowania samochodu może obejmować jeden lub wiele etapów, w zależności od głębokości ubytków i preferencji klienta.
Jednoetapowa korekta lakieru
Ta usługa polega na korekcie lakieru z niewielkimi ubytkami i zarysowaniami. Specjaliści wykorzystują w swojej pracy m.in. polerki obrotowe, umożliwiające przywrócenie pojazdowi blasku i gładkiej struktury. Podczas tego procesu, usuwanych jest około 60-70% mikro zarysowań. Po zakończeniu korekty wykonuje się zabezpieczenie lakieru przy użyciu profesjonalnego wosku, który chroni pojazd przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych (m.in. promieniowaniem UV) oraz powstawaniem kolejnych mikro zarysowań.
Wieloetapowa korekta lakieru
Wieloetapowe polerowanie samochodu polega na usunięciu głębokich rys na lakierze i defektów, których pozbycie się byłoby niemożliwe przy podstawowej korekcie. Specjaliści docierają do głębszych warstw lakieru, jednocześnie przywracając samochodowi dawny wygląd i nie uszkadzając delikatnych powłok lakieru. Pozwala to na usunięcie nawet 90-95% mikro zarysowań.
Przy tej usłudze zabezpieczenie lakieru zwykle wykonuje się powłoką ceramiczną lub folią ochronną PPF, zdecydowanie mocniej chroniącymi karoserię przed powstawaniem kolejnych zarysowań. Powłoka ceramiczna trwale wiąże się z lakierem, tworząc dodatkową warstwę ochronną, zaś folia PPF to przezroczyste, niewidoczne tworzywo, które na ten moment jest najskuteczniejszym dostępnym na rynku rozwiązaniem skutecznie chroniącym lakier przed odpryskami i zarysowaniami.
Inne czynniki wpływające na cenę polerowania samochodu
Jak wcześniej wspomniano, na koszt zabiegu wpływa m.in. głębokość zarysowań. Warto jednak podkreślić, że cena polerowania pojazdu zależy także od ilości ubytków i wielkości polerowanego elementu. Oczywiste jest, że niektóre części karoserii będą się różnić w zależności od typu nadwozia, a co za tym idzie – na cenę korekty lakieru wpływa także wielkość pojazdu.
Ponadto na koszt polerowania samochodu może wpływać także kształt samochodu. Wiele aut o nietypowej budowie posiada trudno dostępne zakamarki, a co za tym idzie – ilość czasu przeznaczonego na korektę lakieru się wydłuża. Co więcej, specjaliści przy wycenie zabiegu oceniają także stan lakieru. Na koszt usługi wpływ ma także rodzaj wybranego zabezpieczenia – wosk, powłoka ceramiczna lub folia PPF, które różnią się od siebie cenami.
Korekta lakieru – cena zabiegu
Ceny profesjonalnego usuwania rys i polerowania samochodu zależą przede wszystkim od ilości niezbędnych do wykonania zabiegów, wielkości samochodu oraz ilości rys i ubytków do usunięcia. Korekta lakieru w Warszawie to średni koszt od kilkuset złotych (ok. 700 zł przy małym aucie i jednoetapowym polerowaniu) do ok. 2000 zł (SUV-y i podobne przy 2-etapowym zabiegu) za polerowanie całego pojazdu, zależnie od intensywności prac. Należy podkreślić, że wycena polerowania samochodu w większości przypadków ustalana jest indywidualnie po uprzedniej konsultacji z klientem.
Jak zapobiegać powstawaniu rys na samochodzie?
Całkowite wyeliminowanie powstawania zarysowań jest wręcz niemożliwe – nawet najmocniejsze zabezpieczenie może nie wystarczyć przy otarciu pojazdu o inny obiekt lub przy intensywnym gradobiciu. Warto jednak podkreślić, że doskonałym sposobem na zabezpieczenie pojazdu przed uszkodzeniami wynikającymi z codziennego użytkowania jest oklejenie auta folią PPF, która chroni lakier i – co ciekawe – wykazuje właściwości samoregeneracyjne pod wpływem ciepła, usuwając niewielkie rysy z tworzywa.
Ponadto warto zrezygnować z korzystania z myjni automatycznych i szczotek z grubym włosiem, które mogą tworzyć na pojeździe mikrorysy. Warto także dbać o regularne mycie detailingowe, umożliwiające usunięcie z pojazdu piachu, soli i innych drobinek wpływających na kondycję lakieru. Wpływ na wygląd samochodu ma także zwyczajna ostrożność. Warto więc na drogach szutrowych poruszać się wolniej niż w przypadku czystego asfaltu, a na parkingu i w ciasnych uliczkach uruchomić tryb „oczy dookoła głowy”.
Podsumowanie
Korekta lakieru to zabieg, który zarówno pozwoli przywrócić pojazdowi doskonały wygląd, jak i zabezpieczy go przed utratą wartości. Na polerowanie samochodu warto zdecydować się nie tylko ze względów estetycznych, ale także ze względu na zniwelowanie możliwości rdzewienia elementów, na których wystąpiły ubytki. Cena polerowania samochodu zależy od wielu czynników, dlatego chcąc poznać koszt korekty lakieru, warto skorzystać z opcji darmowej wyceny, podczas której zostanie określona orientacyjna cena zabiegu.