Folia ochronna na samochód – ile kosztuje i czy faktycznie działa?
Folia ochronna PPF jest niezwykle trwałym zabezpieczeniem samochodu, chroni nasze auto przed uszkodzeniami mechanicznymi, a producenci folii spieszą nam z coraz to nowszymi, ulepszonymi rozwiązaniami. Czy warto więc okleić swój samochód? Które elementy pojazdu należy szczególnie zabezpieczyć? Ile kosztuje oklejanie samochodów? Jaki rodzaj folii wybrać? Sprawdź koniecznie!
Chcesz profesjonalnie zabezpieczyć swój samochód?
Folie ochronne PPF na samochód – czy warto?
Dlaczego warto postawić na folię PPF? Przede wszystkim, ze względu na jej właściwości. To rozwiązanie, które niezwykle skutecznie chroni lakier i zabezpiecza przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak uderzenia kamieni czy otarcia oraz zarysowania, a te najczęściej zdarzają się nam na parkingach. Jest to obecnie najskuteczniejsza forma ochrony lakieru.
Folie ochronne posiadają również właściwości hydrofobowe, dzięki czemu znacznie łatwiej będzie nam utrzymać pojazd w czystości, a pojawiające się krople deszczu będą bardzo sprawnie usuwane z powierzchni.
Dodatkowo, folie ochronne PPF są bezpieczne dla lakieru i nie wchodzą z nim w stałe reakcje. Po demontażu folii lakier nie jest w żaden sposób uszkodzony. Co więcej, dobrej jakości folie PPF nie będą żółkły, a znani producenci zapewniają na to gwarancję nawet do 10 lat. Folia jest transparentna i nie zmienia barwy lakieru.
Co jeszcze warto wiedzieć o folii ochronnej?
- bezbarwna folia ochronna nadaje niesamowity połysk,
- jest odporna na działanie chemii samochodowej oraz czynniki atmosferyczne i sól drogową,
- przed aplikacją folii należy odpowiednio przygotować powierzchnię (warto skorzystać z usług auto detailingu),
- folię można zdemontować w dowolnym momencie,
- nowoczesne folie ochronne posiadają właściwości samoregeneracji (niewielkie zarysowania zabliźniają się pod wpływem ciepła, bez potrzeby polerowania).
Jaką folią ochronną okleić samochód?
Bezbarwną folię ochronną znaleźć można w ofercie wielu producentów, jednak jeżeli zależy nam na jakości, trwałości i wytrzymałości materiału, warto wybierać najpopularniejsze i najbardziej uznane marki. Jedną z nich jest folia od amerykańskiej firmy Xpel. To właśnie w Stanach Zjednoczonych odbywa się cały proces produkcji folii tego producenta. Popularnością cieszy się też FlexiShield od DetailKing.
Co więcej, folia ochronna od firmy Xpel powinna być nakładana przez specjalistę, a jej aplikowanie wymaga wcześniej ukończonego szkolenia i uzyskania akredytacji, dlatego nie warto zabierać się za aplikację folii samodzielnie, lepiej skorzystać z pomocy i doświadczenia fachowców.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: https://studiocb.pl/zabezpieczenie-lakieru-folia-ppf
Jakie elementy możemy zabezpieczyć folią?
Najważniejsze jest, aby okleić przede wszystkim te elementy pojazdu, które są najbardziej podatne na uszkodzenia. W zależności od tego, w jaki sposób eksploatowany jest samochód, ochronie może podlegać wiele elementów auta lub nawet całość.
Szczególną uwagę warto zwrócić na:
- zderzak,
- wnęki klamek,
- maskę, lusterka,
- lampy,
- reflektory,
- błotniki,
- próg załadunkowy bagażnika,
- krawędzie drzwi,
- elementy szczególnie narażone na zarysowania kluczami, paznokciami czy biżuterią,
- niektóre fragmenty wnętrza samochodu (szczególnie narażone i niezwykle poddane na drobne zarysowania są elementy typu „piano black”).
Najlepiej podzielić pojazdy na cztery kategorie: osobowe, terenowe, dostawcze oraz ekskluzywne.
W celu ochrony lakieru i innych elementów nadwozia w samochodach osobowych, którymi na co dzień poruszamy się po miastach, warto okleić fronty pojazdu, zderzak, błotnik, maskę, słupki, progi wewnętrzne oraz ranty drzwi i lusterka. Pamiętajmy także o wnękach klamek. Firmy specjalizujące się oklejaniem samochodów bezbarwną folią ochronną mają w swojej ofercie przygotowane specjalne pakiety.
Folia PPF Warszawa – przykładowe pakiety oklejania w 2024 roku:
Pakiet Standard
- maska i przednie błotniki do szerokości około 60 cm,
- zderzak,
- lampy.
Pakiet Performance
- maska,
- zderzak,
- lampy
- lusterka i klamki
Pakiet Full Front
- maska,
- błotniki,
- lampy,
- zderzak,
- słupki A,
- lusterka i klamki
Pakiet Full body
- wszystkie lakierowane elementy samochodu
Ile kosztuje zabezpieczenie samochodu folią w 2024 roku?
Niektórzy klienci decydują się na oklejanie całej maski, zderzaków, nadkoli, lamp i lusterek (full front) lub tylko przedniej części maski, błotników, zderzaka przedniego, lusterek i lamp (front bikini). Można również okleić same lampy albo lusterka, tylko wnęki klamek lub np. zderzaki i progi, w zależności od stopnia ochrony, jaki chcemy uzyskać.
Zabezpieczenie frontu pojazdu (pakiet standard, czyli maska, lampy i zderzak) będzie nas kosztowało od 2,000 zł netto wzwyż. Z kolei jeżeli chcielibyśmy zabezpieczyć cały samochód w 2024 roku, musimy nastawić się na koszty od 11,000 zł netto. Kwoty ostatecznie oczywiście uzależnione są od zakresu oklejenia, a także wielkości auta.
Możemy również zabezpieczyć próg załadunkowy, wnęki klamek lub zabezpieczyć tylko pojedyncze elementy (wnęki klamek, maskę lub zderzak) – wtedy ceny zaczynają się już od 250 złotych!
Pamiętajmy, że taka ochrona jest inwestycją na lata. Uszkodzenia lakieru, zarysowania czy odpryski nie będą nam już straszne i nie umniejszą wartości naszego samochodu. Folię możemy zdjąć w każdej chwili, nie powoduje ona żadnych uszkodzeń na powierzchni pojazdu, a lakier samochodowy wygląda jak nowy. Aplikując folię od znanych producentów, możemy być pewni, że materiał nie będzie żółknąć, rozwarstwiać się i matowieć, a dodatkowo otrzymamy gwarancję nawet do 10 lat!
Oklejanie pojazdów dostawczych, użytkowych (tych, które pracują w ciężkich warunkach, na budowach, wożą towary itp.) powinno obejmować całą powierzchnię, ale duża część klientów decyduje się na zabezpieczenie właśnie frontu pojazdu i miejsc załadunkowych (progi, krawędzie drzwi itp.).
Całą karoserię powinniśmy zabezpieczyć też w samochodach unikatowych, klasycznych, sportowych i bardzo drogich oraz ekskluzywnych. Oklejenie karoserii w całości pozwoli nam nie tylko uchronić ją przed zarysowaniami, odpryskami kamieni czy warunkami atmosferycznymi, ale także pozwala na utrzymanie ceny w przypadku niektórych modeli.
Tak samo auta terenowe warto w całości okleić folią ochronną, z racji tego, iż eksploatowane są one w ciężkich warunkach. Zabezpieczamy w ten sposób całość przed uderzeniami kamieni czy uszkodzeniami przez gałęzie. Jeżeli chcemy jednak zaoszczędzić pieniądze, możemy okleić taki samochód do linii szyb, czyli tam, dokąd sięgają krzewy i małe drzewa. To bardziej ekonomiczna opcja, jednak pamiętajmy, iż nie zabezpiecza całości karoserii.
Zabezpieczenie samochodu używanego oraz modelu z salonu
Zarówno samochody nowe jak i używane możemy okleić folią ochronną. Każdy samochód, który wyjedzie prosto z salonu, będzie nadawał się do oklejenia.
Zanim przejdziemy do oklejania pojazdów używanych, musimy zwrócić uwagę na ich przebieg, wiek oraz sposób użytkowania, przy czym warto pamiętać, że nawet auto, które będzie miało przebieg na poziomie kilkudziesięciu tysięcy, nadaje się do oklejania. Jeżeli na lakierze widoczne są odpryski, przed oklejeniem należy wykonać zaprawki lakiernicze. Zawsze przed nałożeniem folii zaleca się wcześniejsze przygotowanie karoserii pod aplikację w celu uniknięcia nieestetycznych zmarszczek i innych komplikacji. W przypadku nowych samochodów wystarczy niewielkie odświeżenie lakieru lub polerowanie pojedynczych elementów, przy samochodach używanych, przed oklejeniem, wykonujemy pełną korektę lakieru, aby lakier, na który zostanie przyklejona folia, był wolny od wad i zarysowań.